Filmer du ska se

Vi fortsätter kolla närmare på filmpoddar och den senaste vi kollat in är podcasten Filmer du ska se.
I Filmer du ska se får vi träffa Calle, Michael och Nicklas. Tre stycken filmentusiaster som guidar oss igenom de två senaste årtiondena för att hjälpa oss att hitta de bästa filmerna från varje år, men även varna oss för de vi absolut ska undvika.

Podcasten har ett väldigt intressant upplägg; varje avsnitt så pratar de om ett specifikt filmår med början 1990. Utöver det så tillkommer även vissa temaavsnitt. De inleder avsnitten med att berätta vad som hände just det året vilket är en väldigt bra inledning då man som lyssnare snabbt kommer i stämning och kan minnas tillbaka. Därefter börjar de snacka filmer från det året de kollar närmare på i avsnittet. Som namnet avslöjar så är det mycket snack om filmer som du helt klart måste se som de djupdyker i, men de varnar även alla lyssnare för vilka filmer vi kan undvika att se. Något som verkligen höjer kvaliteten på podcasten är att de klipper in både musik och ljudkulisser från filmerna vilket är en riktig stämningshöjare.

Enligt de själva vill de gå emot allt trendsnack där det enbart tjatas om nya filmer. Filmer du ska se vill istället presentera de riktigt bra filmerna som inte är dagsfärska och det är något som de gör riktigt bra. Något jag personligen uppskattar är att de berättar vilken målgrupp som filmen passar bäst för och även hur väl filmen har åldrats. Det är något som gör att man som lyssnare snabbt kan gå vidare och se de filmerna som verkar relevanta för en själv.

Trots att podcasten är väldigt färsk, med i skrivande stund 7 avsnitt, så har de på den korta tiden hittat en riktigt bra kemi i samtalen. Det blir aldrig tråkigt att lyssna och de har ett bra flyt. Vi lyssnare får följa med på en nostalgisk filmresa som även bjuder på en hel del humor och jag kan erkänna att jag är mycket positivt överraskad att de så snabbt har lyckats göra en så pass bra podcast.
Jag tror dock att man, för att fullt ut ska uppskatta podden, antingen behöver ha ett stort intresse av filmer alternativt kunna relatera till filmerna/årtalen som de går igenom, men kan ni pricka av någon av de två punkterna så kommer ni med största säkerhet lyssna på en podcast som jag tror kommer bli en favorit för många filmälskare.

Kort fakta om podcasten Filmer du ska se:

• Avsnittslängd: ca 60 minuter
  • Hur ofta: Varje måndag